maandag 17 november 2014

Samen genieten

Hoewel het al weer ruim een week geleden is, geniet ik nog na van de mooie dagen van het vorige weekend

. Het begon met een concert in een middeleeuwse kerk. De Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Behalve zitplaatsen waren er ook ligplaatsen en daar had ik er één van. Heel dicht bij de piano's op het podium. Aan het begin van het concert gingen mijn gedachten nog wat heen en weer, maar na een tijdje was het alleen nog maar muziek. Ik zat lekker tegen de muur geleund, verwarmingsbuis in mijn rug en dromerig te genieten van het concert.

Na het concert was er nog een mooie tentoonstelling in de toren van de kerk. De kunstenaar was aanwezig en hij legde zijn werkwijze aan ons uit. Dat was een mooi gesprek. Hij liet ons met zijn werk ook zien hoe een heel klein detail (bijvoorbeeld van een beekje) prachtig kan zijn, zonder dat je weet waar je nu precies naar kijkt. Genieten zonder te begrijpen of te weten.

De volgende dag vertrok ik naar mijn studievrienden in Leiden. Eens in de zoveel maanden eten we nog steeds (27 jaar na de eerste keer) samen. Als we in Leiden zijn is er meestal een programma. De studievriend die daar nog woont heeft een to do lijst van dingen die hij in de stad wil zien en hij grijpt onze komst meestal aan om iets van zijn lijstje te gaan doen. Dit keer was het het huis van de Pilgrim Fathers. Eind 16e eeuw vluchtten de Pilgrims naar Nederland omdat ze dachten van de relatieve tolerantie gebruik te kunnen maken. Na een aantal jaren vertrokken ze toch naar Amerika. De Mayflower zal voor veel mensen nog wel een lichtje doen aan gaan.

De twee panden vertellen een heel mooi verhaal. Bouwgeschiedenis is sowieso erg interessant en dan zulke oude huizen. Ze waren nog van voor de reformatie. Het is echt bijzonder dat ze op deze manier bewaard zijn gebleven. Het mooie was ook, dat er kaarsverlichting was. Je kreeg echt een indruk van hoe dat verlicht moet zijn geweest. Heel sfeervol.

Mijn studiegenoot had een heerlijke maaltijd voor ons gemaakt. En tijdens het eten deelden we hoe het met ons is gegaan de afgelopen tijd. Dat was wel aangrijpend. Het leven neemt soms onverwachte wendingen. Een studiegenote heeft kanker gehad en alle waarden zijn nu goed, maar de vorm van kanker die zij heeft kan ook zo weer terug komen. Met zoiets in het vooruitzicht is het een hele opgave om je leven weer vorm te geven, maar zij doet het erg goed vind ik.

Een ander heeft een kindje met een aangeboren hersenafwijking. Aan de ene kant is dat een heel gezoek en aan de andere kant verbaas ik me er over hoeveel mogelijkheden er zijn om een kind met een handicap te helpen om zelfredzaam te worden. Heel ontroerend zijn die verhalen. Een derde gaat scheiden. Zijn vrouw wil niet meer verder met het huwelijk. Hij moet zijn balans weer vinden met zijn dochter van 13. Ondanks de zware verhalen, hadden we een heerlijke avond met elkaar. Er is door de jaren heen een heel bijzondere band ontstaan.

Na dit etentje stapte ik weer in mijn auto om naar Den Haag te gaan, naar mijn zus en zwager. Ik was er ongeveer om half 11 en voor ik het in de gaten had, hadden we de tijd weggepraat tot half 2. De volgende morgen luisterden we naar een muziekstuk dat ik onlangs gehoord had en dat me diep had geraakt. Mijn zwager vond op Internet een college over deze fantasie. Heerlijk om op zondagmorgen met een kopje koffie naar zo'n programma te kijken.

Mijn volgende doel was de studiegroep waar ik al over schreef. We namen afscheid van de mensen die weggingen en hadden ondanks dat een mooie middag. Aansluitend ging ik naar Amsterdam naar een vriend van mij, die een heerlijke thaise roerbakschotel voor me had gemaakt. Hij kan goed koken, dus ik heb het er opnieuw van genomen. Hij was voor zijn werk naar Spanje geweest en ik had hem gevraagd om een fles van mijn favoriete brandy mee te nemen. Daar hebben we samen van geproefd. Hij had voor zichzelf ook een fles meegenomen en was daar, na het proeven van een paar slokjes, erg blij mee. 

De volgende ochtend stapte ik weer in mijn auto naar huis. Door de Nederlandse velden in de zon. Maar een heel klein beetje file en het Weihnachtsoratorium in de CDspeler. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...