vrijdag 3 oktober 2014

Opnieuw: druiven

Het is er weer de tijd voor: druiven. Ieder jaar krijg ik een grote hoeveelheid druiven uit de tuin van mijn kennis A. De oogst is dit jaar niet zo goed. Eén doosje was de helft van alles wat hij had weten te plukken. Maar... ze waren wel heerlijk. In drie etappes maakte ik drie liter sap van de druiven.

Eerst alles wassen in een emmer water, dan alle goede druiven er af plukken en in een pan doen. Weer wassen en dan op het gas met een klein laagje water erbij. Verder niks. Ik stamp het sap uit de druiven met een stamper voor de aardappelpuree. Dan komt de maatkan erbij en een koffiefilter met daarin een stukje kaasdoek. Het sap uit de pan en alle prut van de schillen en pitten schep ik in etappes in de filter.

Na een tijdje pak ik de doek op bij de punten en draai een bal van de druivenprut. Daarna probeer ik er zoveel mogelijk sap uit te knijpen. Daar heb ik wel mijn keukenhandschoenen bij aan, want het is echt heel heet! Doordat ik dit doe, is het sap dat ik maak troebel. Maar ja, om voor helder sap zoveel weg te gooien vind ik te jammer.

Ik vul iedere fles met ongeveer 850 ml. en de rest vul ik aan met water. Je kunt dat ook in andere verhoudingen doen. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik het sap niet drink maar gebruik om mijn muesli in te weken. Dan is de geconcentreerde smaak erg prettig.

Ik maakte dit jaar al op dezelfde manier vlierbessensap. Dat vind ik wel erg veel werk voor een beetje sap. Als het niet zo supergezond was, zou ik het misschien niet doen. Hoewel... het gepruts is ook wel weer erg leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...