zondag 1 juni 2014

Onder de vloer

Ik wil als een goed huismoeder met mijn huis omgaan. Het huis was er al toen ik er nog niet was en zal er nog zijn als ik allang weg ben. Ik ben een passant die hier welkom is, zo voel ik het. En terwijl ik hier ben, houdt ik het huis in stand zodat na mij weer anderen hier een veilige plek kunnen vinden. Over een paar jaar wil ik alle opmerkingen uit mijn bouwkundig rapport hebben afgewerkt. En ik wil een zo zuinig mogelijk huis binnen mijn financiële mogelijkheden, terwijl ik aflos.

Vrijdagmiddag kwam de aannemer voor de vloerisolatie waar ik het eerder al over had. Net voordat hij kwam, had ik een gesprek met Siebe, de eigenaar van de bovenwoning. Hij vertelde dat twintig jaar geleden de planken allemaal vervangen waren omdat er zwam in zat. Volgens Siebe waren er schelpen onder het huis gelegd om alles droog te houden. Dat verklaarde de verschillende soorten planken in mijn vloer.  Ze zijn mooi, maar lang niet allemaal origineel. De brede delen zijn dat vermoedelijk wel.

Siebe vertelde ook dat er, sinds de twintig jaar dat hij de bovenwoning heeft, er alleen maar vrouwen in dit huis gewoond hebben. Dat is toch grappig: een vrouwenhuis. Misschien dat daarom de oude elementen er nog in zitten. Ik ga maar eens naar het kadaster om te kijken wie allemaal mijn voorgangers waren.

De aannemer zaagde een gat in de vloer in de gang om de situatie in te kunnen schatten. En jawel, schelpen op de grond en alles onder de vloer kurkdroog. Dat was dus goed gedaan, twintig jaar geleden. De vloer in de gang bleek maar voor een klein deel geisoleerd te zijn en.... dat was de grootste verrassing: hij  kon niet vanuit de gang in de kamer komen. Dus moest er ook een gat gemaakt worden in de vloer van de woonkamer. Ik besloot dat onder de bank te laten maken.

Dat leidde tot verrassing nummer 2. De vloer was wel degelijk geïsoleerd. Ik vroeg hem om toch onder vloer te gaan kijken, omdat ik wilde weten hoe de kwaliteit van de vloer was. Hij bracht me meteen een verklaring voor de kou die ik toch voelde. Op een aantal plekken hing de isolatie los en één plek was helemaal niet geïsoleerd. Verder kwam hij tot de conclusie dat mijn suitedeuren niet met een balk verstevigd zijn. Ik had al zo'n vermoeden dat daar iets niet in de haak was. De deuren sloten niet helemaal en dat is een teken van verzakking.

Er was ook een loodgieter meegekomen, de baas van Leon. Hij bekeek hoe de nog loden (!) waterleiding kon worden vervangen. Hoeft niet dramatisch moeilijk te zijn volgens hem.

We dronken een kop koffie samen en spraken af dat zij mijn offertes zouden sturen. Daar is het wachten nu op en dan kunnen we na de bouwvak spijkers met koppen slaan. Afhankelijk van de kosten die ik moet gaan maken, zal ik dan meteen maar doorpakken naar de zonnepanelen. Misschien dat dat dan nog dit jaar, met een BTW van 6% geregeld kan worden.

We zullen zien.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...