donderdag 26 juni 2014

Mooie dingen

In veel feel-good-boeken word je aangeraden om te letten op dingen waar je dankbaar voor bent. Dat leidt vaak tot mooie dingen. Bij Sarah Ban Breathnach is dankbaarheid één van de peilers van Eenvoud in Overvloed. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Plezier
Ik zag een fragment van een interview van Oprah Winfrey met Elisabeth Gilbert. Zij zoek het gelukkigste moment van de dag. Zon op je rug als je door de tuin loopt, bijvoorbeeld. Eén gelukkig moment is een cadeau. En dan weer aan de slag!

Ik heb de oefening wel gedaan en het heeft me opmerkzaam gemaakt voor de schoonheid om me heen. En toch.... plezier spreekt me meer aan dan dankbaarheid omdat het bij plezier gaat om je eigen opmerkzaamheid en bij dankbaarheid het lijkt dat er een andere kracht is die jou iets geeft. Waarschijnlijk is dit voor veel mensen een onbeduidend onderscheid. Maar ja, ik volg mijn hart hierin, want het gaat om wat ik het goede leven vind. Anders werkt het toch niet.

Wat was er dan zoal?
  • De prachtige details in de natuur
  • Uitzicht over het Nederlandse landschap als ik onderweg ben
  • Contacten met vrienden
  • Mooie muziek
  • De smaak van fruit
  • Het geven van een compliment
  • Lunchen in een café
  • Een mooie zin in een goed boek
  • Voorgelezen worden
  • Eerlijkheid en oprechtheid
  • Vogels die mijn tuin volkwetteren
  • De muziek van Bach
  • Samen met een vriendin een film kijken
  • De geur van de eerste roos uit mijn tuin
  • Wakker worden en zien dat de zon schijnt

En zo kan ik nog wel even doorgaan.... Plezier, ik kan het iedereen aanraden. Ik heb een nieuwe pagina gemaakt waarop ik mijn plezier een tijd ga bijhouden.  Let er eens voor jezelf op, zou ik zeggen. En luister naar wat Elisabeth er over te zeggen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...