donderdag 5 juni 2014

Eigen oogst

Vorig jaar heb ik voor het eerst mosterdblad gezaaid. Het was een succes. Een paar planten heb ik laten doorschieten (niet expres, het gebeurde gewoon) en het zaad heb ik bewaard. Ik had geen idee hoe je zoiets doet. Drogen blijkt genoeg te zijn.

De 'doorgeschoten sprieten' hebben een tijd in de keuken gelegen om te drogen. En daarna heb ik ze bij de andere zaden opgeborgen. Een week geleden heb ik gezaaid en nu staan de eerste kleine plantjes staan boven de grond. Dit is, in mijn groententuin, het leukste dat ik ooit gedaan heb.

De Eeuwige Moes, een vergeten groente die de smaak heeft van boerenkool, is vorig jaar ook doorgeschoten. Daar probeer ik nu hetzelfde mee. Een deel heb ik in de aarde laten staan, een deel staat in een vaas en een deel ligt gewoon te drogen. Ik zal zien wat het beste werkt. En nu nog de pastinaak. Die staat op het punt van bloeien. Dat zaad zal ik ook volgend jaar kunnen gebruiken.

Het is een bescheiden stapje dichter naar onafhankelijkheid als ik deze manier van zaad oogsten onder de knie krijg. Dat is toch een leuk vooruitzicht! Mijn moestuin is bescheiden, niet in verhouding tot het plezier dat ik ervan heb. 


Nog even en ik kan aardbeien plukken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...