zondag 25 mei 2014

Natural beauty

Aan het einde van de middag, na opnieuw een dag prutsen, ben ik naar het Groninger Museum gegaan. De tentoonstelling was grotendeels samengesteld van werken uit de collectie van de Duitse arts Gustav Paul Ludwig Rau. Geboren als zoon van een industrieel, die vooral auto-onderdelen maakte en daar puissant rijk mee werd, ging hij eerst bij zijn vader 'in de zaak'. Na de dood van zijn ouders ging hij zijn eigen weg. Hij verkocht het bedrijf en werd in een klap multimiljonair. Daarna had hij twee wensen: werken in Afrika en een kunstcollectie aanleggen.

Na zijn dood ging zijn collectie over in handen van Unicef. Rau had zelf in Afrika vele kinderen geholpen. Unicef beheert nu zijn kunstcollectie. Na 2028 mogen de werken verkocht worden en het geld gebruikt voor de hulp aan kinderen.

Het Groninger Museum had echt iets geweldigs van de tentoonstelling gemaakt. Een aantal schilderijen was vele malen vergroot en op de muren geplakt. Zo ontstonden dit soort doorkijkjes.



De kleurkeuze van de wanden is altijd verrassend in het Groninger Museum, iedere tentoonstelling heeft daardoor een eigen uitstraling, maar draagt toch duidelijk het GM-stempel.

De schilderijen waren prachtig, echt van grote kwaliteit. Ik had vooral plezier van alle details. Hier een voorbeeld van het schilderij De waterval van Tivoli. 





En nog een voorbeeld om te laten zien hoe mooi de gekleurde wand het schilderij ondersteunt. Dit is een veel jonger schilderij, van één van de Fauvisten. Ik vind het prachtig. 



Vandaag was de laatste dag van de tentoonstelling. Ik heb geaarzeld of ik zou gaan. Het was zulk mooi weer! In de tuin was het ook heerlijk. Geen moment spijt dat ik de twee uur naar binnen ben gegaan. Wat een overweldigende schoonheid. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...