zaterdag 24 mei 2014

Lente kledingwissel

In mijn kleine huis is er geen ruimte voor een grote kast. Toen ik de badkamer liet verbouwen, liet ik er een kast in maken voor de wasmachine. Daarboven is een rek voor hangkleding. En daarboven is weer een plank waarop een aantal dozen staat. In die dozen heb ik ruimte voor kleding die ik niet draag. Ook onder mijn bed bewaar ik kleding.

De afgelopen tijd heb ik de winterkleding gewisseld voor de zomerkleding. Dat is altijd een reparatie- en schoonmaakmoment. Pakken  zijn naar de stomerij. Een aantal kledingstukken is in de container van het Leger des Heils verdwenen. En dit weekend waren de schoenen aan de beurt. Onder mijn bed staan twee manden van zeegras, waarin ik de schoenen van het seizoen bewaar. De schoenen van het andere seizoen zitten in een doos, die in mijn kast staat.

Ook voor de schoenen is er een reparatie- en, voor de schoenen, extra poetsmoment. Drie paar schoenen moeten naar de schoenmaker voor nieuwe hakken. En de rest is niet alleen in kleur gepoetst maar ook behandeld met schoencreme, zodat het leer de zomer goed door komt. Als alle schoenen weer in orde zijn, wikkel ik ze in stof en gaan ze in de doos waar de zomerschoenen net uit komen. Toen ik toch bezig was, heb ik meteen maar even mijn tas gepoetst.

Dit wisselmoment is een goede aanleiding om alles onder het bed vandaan te halen en het wollen kleed onder mijn bed goed te zuigen. En als de stofzuiger dan toch boven is, kan ik het matras ook even uitzuigen. Terwijl ik dat doe, hangt het dekbed lekker uit het raam te luchten. Heerlijk vind ik dat, een fris gelucht dekbed om 's avonds onder te kruipen.

De kledingwissel werd langzaam een mini lenteschoonmaak. Onderweg naar beneden zoog ik in de kast rond de wasmachine. Op de trap stonden al tijden drie half volle blikken verf. Doorn in mijn oog. Ik had emmertjes van de yoghurt gespaard om de verf in over te gieten. Dan nemen ze minder plek in. Een paar vazen gingen naar het tuinhuisje en de verf kwam onder de trap te staan.

Ik zocht een stapel papieren uit en plantte de plantjes in de tuin. De courgette is aangevreten. Ik hoop dat-ie toch nog aanslaat. Die kleine courgetjes zijn echt heel lekker. De rozen moesten worden gesnoeid. Ik had geen tijd om eerder te snoeien en nu loopt het een beetje uit de hand met de takken.  van de rozen maakte ik een klein boeket voor in de vensterbank. De rozen zijn al wat ver, dus het zal wel snel uitgebloeid zijn.

Heerlijk zo'n prutsdagje. Het is om boodschappen te gaan doen en dan sambal goreng tempeh te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...