vrijdag 23 mei 2014

Huishoudwinkel

Bij de kringloopwinkel kocht ik mijn tweede petroleumstel, een klein wit exemplaar. Zonder lint. Dat hoefde geen probleem te zijn, zei ik. Het lint was vast wel op Internet te krijgen. 'Of bij De Klomp', zei de verkoopster. De Klomp is een winkel hier in de stad waar je alle mogelijke ouderwetse huishoudelijke dingen kunt krijgen. Heerlijk om eens naar toe te gaan. Je ziet bijna de geschiedenis van het huishouden van de afgelopen eeuw voor je staan. Het heeft toch wel iets romantisch, zo'n winkel.

Op zaterdag bracht ik De Klomp een bezoekje. Voor mij was een man aan de beurt, die een flessenlikker wilde hebben. Hij had overal al gezocht. 'Dat moet u ook niet doen, meneer, u moet meteen hier naartoe komen', kreeg hij te horen. 'Nog een maand', zei de verkoopster er bij, 'daarna gaan we dicht'. Dat was even schrikken. Vijftig jaar hebben zij en haar man hard gewerkt in hun winkel. Nu zijn ze toe aan wat rust. Ik kan het me natuurlijk voorstellen en het is haar van harte gegund, maar jammer is het wel, als zulke bijzondere winkels uit de stad verdwijnen.

Ik vertelde dat ik lont nodig had voor een petroleumstel. Ze gaf me een pakketje van drie linten, die volgens mij alledrie veel te smal waren voor mijn stel. Ik moest ze ook aan elkaar naaien, zei de winkeliersche. Het moet wel met katoendraad, anders brand het niet goed, of zoiets. Ik nam twee van de pakjes. Stel je voor, straks is de winkel weg en kan ik niet meer aan mijn lint komen.

Daarna ging het gesprek over koken op lampolie of petroleum. Ik heb nog nooit petroleum in huis gehad, weet niet eens waar je het moet kopen. Dat weet zij natuurlijk wel: de bouwmarkt. Op dat moment kwam haar man binnen met zijn fiets. Hij vertelde dat bijna iedereen op lampolie kookt omdat petroleum veel duurder is. Dat is handig om te weten. Een klein zoektochtje op Internet levert op dat de olie bij de A*ction het goedkoopst is: €1,99 per fles. Daar kun je behoorlijk lang mee doen en het ruikt ook nog eenst prettiger dan petroleum.

Tot slot had ik nog een flessenlikkermoment, om het maar zo te zeggen. Mijn moeder had altijd een kleurige plumeau om spinrag uit de hoeken in de kamer te halen. Ik had al overal gekeken naar een geel-groen-roze-blauwe plumeau. Nergens had ik hem kunnen vinden, en hier hing er een nest van die dingen aan het plafond. Tja, op het nippertje.

Misschien ga ik nog even terug om een flessenlikker te kopen.....

1 opmerking:

  1. Wat jammer dat de winkel gaat sluiten. Ik was er 1 keer geweest toen we een dagje uit waren in Groningen. Ik vind het een geweldige winkel, ik keek mijn ogen uit en met mij onze kinderen. Vooral de vraag of we een puutie om de poffertpan wilden. De middelste vroeg gelijk toen we buiten waren, mam wat bedoelt die mevrouw toch met een puutie. Ze had geen idee.
    Gr. Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...