vrijdag 30 mei 2014

Besparen om af te lossen


Ik heb het idee dat ik niet heel luxe leef. Maar toch, nu het aflossen van de hypotheek lonkt, kijk ik anders naar mijn uitgaven en heeft zuinigheid een extra doel. Niet alleen is het goed voor het milieu om bedachtzaam met spullen en geld om te gaan, het betekent ook vrijheid voor mij op de langere termijn. Ik heb wat zitten kijken of er nog bespaard kan worden, zonder dat ik echt veel aan mijn levensstijl hoef te veranderen.

Energie
Ik heb LEDlampen gekocht om de oude de oude lampen die er nog in huis waren te vervangen.
In las over het uitzetten van de modem. Voor mij zou dat ongeveer van tien uur 's avonds tot de volgende avond rond een uur of acht kunnen. Het heeft als voordeel, merk ik, dat mijn aandacht nu makkelijker naar andere dingen gaat. Als ik een maal op Internet aan het snuffelen ben, zijn er altijd weer nieuwe dingen om na te gaan. Zo kan ik uren bezig zijn met het verzamelen van weetjes. Heel leuk, maar ook wat fragmentarisch. Nu zijn de boeken weer in mijn vizier gekomen.
Ik kook in één keer een liter water en doe die in de thermosfles. Scheelt altijd een beetje stroom. En ik kan de hooikist, of wat ik daarvoor gebruik, best iets vaker inzetten. Veel salades en eenpansgerechten (uit de hooikist natuurlijk) kunnen bijdragen aan het besparen van gas.


Reiskosten
Alles van Het Nieuwe Rijden weer inzetten om zo lang mogelijk met een tank benzine te doen. Ik doe dat al vanwege mijn ecologische voetafdruk. Nu heb ik een tweede reden om voorzichtig aan te doen. De derde is: hoe langer ik in de auto zit, hoe meer ik kan genieten van mijn luisterboek, maar daar kom ik nog een keer op terug. Ik zal de komende tijd eens bijhouden hoeveel kilometer ik gereden heb op één tank. Voor de sport.

Boodschappen
Ik ga daar toch wat op letten. De ecosupermarkt heeft de laatste tijd prachtige aanbiedingen. Ze vragen een bekende Nederlander, die het doel van de supermarktketen ondersteunt, om producten uit te kiezen. Er zit steeds wel iets bij die keuzesdat ik sowieso eet. En daar koop ik dan meer van dan ik direct nodig heb. 
Veel van die producten wordt verkocht met 50% korting. Mogelijk is dat dan de normale supermarktprijs, maar dat telt niet voor mij. Ik wil niet naar de supermarkt om het allergoedkoopste te krijgen. Dat vind ik een onprettige gedachte. Het hoeft niet zo te zijn dat mensen ergens anders op de wereld of de volgende generatie moeten betalen voor mijn verlangen om mijn hypotheek af te lossen. 

Op maken wat er is
Ik heb een behoorlijke voorraad aangelegd van dingen die nodig op moeten. Vanavond opende ik een pot ingemaakte peertjes die ik twee jaar geleden had gemaakt. Ik heb nog drie potten staan. Eerst opmaken als aanvulling op het fruit dat ik eet. Lekker 's morgens door de muesli en in plaats van dure blauwe bessen.
Ik heb ook nog een heel aantal boemboe's. Als die heerlijke kruidenmengsels in de aanbieding zijn, kan ik ze bijna niet laten liggen. Nu ga ik ze eerst maar eens op maken. Ik ben begonnen met het bakken van tempe in één van die boemboe's. Prima gelukt. Ik schrijf hier later nog wel over.
Ik ben dol op kaarslicht, vind dat echt een aanvulling van de charme van mijn huis. De verleiding is altijd groot om nieuwe kaarsen te kopen. Ze liggen echt naar me te lonken in de winkel, maar ik heb nog een hele doos vol zelf gemaakte kaarsen (van restjes van kaarsen die ik eerder al kocht, staan. Die moeten eerst maar eens op. Dat kan wel een paar maanden duren, denk ik.
En dan nog: thee... Ik kan jaren thee drinken van alles wat ik in huis heb. Ook thee heeft iets aanlokkelijks, maar ook hier: eerst maar opmaken. En dat zal traag gaan, nu ik thee kan zetten van citroenmelisse en pepermunt uit de tuin.

Alleen kopen wat ik nodig heb
Het is zo verleidelijk om bijvoorbeeld een tuincentrum in te lopen voor een sproeikop voor de gieter (de oude kop is verdwenen, vermoedelijk met het groenafval in de gemeentecontainer) en dan meteen een paar leuke plantjes te kopen. De komende tijd ga ik dat niet doen. 
En ook dit dus: alleen iets kopen als wat ik heb op is. Nu lijkt het raar dat ik met al die voorraad en het idee van opmaken toch  weer blijf inslaan van de aanbiedingen bij mijn ecosuper. Maar toch, dat is niet zo. Ik koop alleen houdbare spullen waarvan ik weet dat ik ze zeker ga gebruiken: zonnebloempitten bijvoorbeeld, kookroom van spelt of rijst, blikjes bonen voor een haastige maaltijd, dat soort dingen. 

Waar ik niet op bezuinig
Daar ga ik ook over nadenken. Wat vind ik echt belangrijk om geld aan uit te blijven geven? Als ik er uit ben, schrijf ik weer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...