maandag 12 augustus 2013

Uit de natuur: Zevenblad

Het staat overal, dat zevenblad. En je leest op verschillende plekken een lofzang op de smaak van het jonge onkruid. Ik heb het onder mijn heg staan en ik ben in de straat zeker niet de enige. Ik las onder andere dat je pesto kon maken van de bladeren. Nou kan dat bijna met alle soorten eetbare blaadjes, boerenkool, peterselie, rucola, spinazie, noem maar op. Als je er passende kaas en noten bij weet te vinden en je mengt het met olijfolie en knoflook, heb je een soort pesto. En onlangs ontdekte ik dat je noten ook kunt vervangen door broodkruimels. Het schijnt lekker te zijn. Toch maar eens proberen.


Brandnetel en zevenblad in mijn natuurgroentetuintje

Die pesto komt nog wel een keer. Eerst heb ik alle blaadjes weggehaald en ze heel goed gewassen (er lopen nogal wat katten bij ons in de buurt). Daarna heb ik er op mijn gebruikelijke manier soep van gekookt. Het is een smaak waar ik even aan moet wennen, maar het kan heel goed. Ik kan het altijd mengen met andere kruiden en groenten.

Inmiddels heb ik ook zevenblad ontdekt achter mijn huis, met hier en daar een brandnetel er tussen. Een gratis groentetuin voor de buurt. Nooit gedacht dat ik zo blij zou worden als ik 'onkruid' ontdek ;-). Hier en daar staan kleine brandneteltjes in mijn tuin. Vroeger had ik ze direct weggehaald. Nu laat ik het staan. Met zevenblad zou ik dat niet doen...die nare wortels! Maar goed, die hoef ik niet te eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...