vrijdag 23 augustus 2013

Drie soorten boerenkool

Ik heb drie soorten kool in mijn tuin: boerenkool, eeuwige moes en cavalo nero. De zaden van de cavalo nero kocht ik in Vilandry tijdens mijn tuinenreis. De eeuwige moes komt van Leven van het Land in Haren. Je kunt de drie soorten eten als boerenkool en daar heb ik een heerlijk gerecht voor. Ooit heb ik dit recept uit de krant geknipt. Het is gebaseerd op een Ethiopisch gerecht. 

Het is heel eenvoudig en erg lekker. Je bakt een genipperd uitje met knoflook en rode of groene peper naar smaak (of naar wat je kunt verdragen) Daarna doe je de fijngesneden koolbladeren erbij en roerbak je alles tot het gaar is. Als het dreigt aan te branden, kun je er rustig wat water bij doen. Dat zorgt dat de kool wat sneller gaar wordt. 


Ik maakte er quinoa bij. Dat is zachter en notiger van smaak dan de couscous die er eigenlijk bij hoort. Ik kookte de quinoa in een beetje van de pompoensoep die ik vooraf at. Dat maakt de smaak alleen maar sterker. Ik ben dol op quinoa en kan het iedereen aanraden om dat eens te proberen. 


Ik at geen toetje. Daar had ik geen tijd voor omdat ik bij vrienden op bezoek zou gaan. Voor hen nam ik wat koolbladeren mee en een bakje bramen, die ik in een deksel van een eierdoosje deed. Ik vind het wel lijken op de bakjes waar je de bramen in koopt bij de groentewinkel. Ze vonden de bladeren bijzonder en de bramen heerlijk. En ik was erg tevreden omdat ik iets van het huis aan hen kon geven. En over het toetje hoefde ik niet te treuren, ze hadden heerlijke handgemaakte bonbons bij de thee....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...