donderdag 2 mei 2013

Eten als een Française

Mijn avondeten is er een stuk leuker op geworden. Kleine gerechtjes met veel smaak aan een stijlvol gedekte tafel. Ik heb er veel plezier in. Stijlvol leven is voor mij goed leven. Aandachtig eten, respectvol met ingrediënten  Ik word er erg tevreden van. Ik heb een paar maaltijden (of moet ik zeggen diners) opgeschreven.
De wortelsoep, die ik over had van een paar dagen eerder, maakte ik wat anders van smaak met harissakruiden. Daarna at ik een kikkererwtenschotel. Ik was van plan om de maaltijd af te sluiten met yoghurt met honing en walnoten, maar ik had geen tijd meer.  Ik had om half 8 een vergadering. Daar was een heerlijke notenkoek bij de koffie. Ook een prima toetje.

Een andere avond begon ik met een soep van witlof. In een klein pannetje bouillon kookte ik bouillon. Daar deed ik een struik fijngesneden witlof, een scheut melk en een handje bieslook bij. Toen de witlof gaar was, zette ik de staafmixer in de soep. Ik kreeg een heerlijk schuimende witte soep. Ik denk dat kaas er ook lekker door is, maar dan is het wel weer vetter. Mijn hoofdgerecht was een roerkakschotel van spitskool, roomkaas, kerrie, tijm en noten. En als nagerecht at ik een anijspannenkoekje. Dat recept had ik in een oud vegetarisch kookboek gevonden. De verhoudingen klopten niet, maar het is heel eenvoudig en lekker te maken. Je mengt gewoon wat volkorenmeel door een beetje melk en doet daar wat anijspoeder en wat suiker bij. Dat laat je een tijdje staan. Als het beslag te dik wordt, doe je er nog wat melk bij. Van dat beslag bak je kleine pannenkoekjes. Ik had dit keer iets teveel beslag. De pannenkoekjes die ik daar van gebakken heb, deden het prima als lunch de volgende dag, net als het restje van de witlofsoep.

Slasoep was een ander voorgerecht. Je maakt het op dezelfde manier klaar als witlofsoep. Ik at het bij Kamper steur: een gekookt ei in mosterdsaus met prei en aardappelpuree van één aardappel. Mijn toetje was een halve warme peer met kaneel en mascarpone. De andere helft van de peer ging in de koelkast en de volgende morgen at ik er yoghurt bij.

Het is rustgevend om uit mijn werk te komen en dan een tijd met eten bezig te zijn. Nu de hoeveelheden kleiner zijn geworden, moet ik wel anders gaan inkopen. Met deze porties wordt een spitskool of 500 gram broccoli bijvoorbeeld wel veel..... Gelukkig kun je er veel verschillende gerechten van maken, en bijna alle groenten kunnen op de één of andere manier wel in een soep. En die soep kan weer mee naar mijn werk voor tussen de middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...