maandag 13 mei 2013

Bloembollen

Vorig jaar in de herfst kocht ik bij de Ac*tion drie pakjes tulpenbollen. Het was een beetje een opwelling. Ik zette ze in de grote bakken op mijn terras. Het duurde door het koude weer wel even tot ze bloeiden, maar nu zijn ze er dan. Ze bloeien tot mijn verrassing niet tegelijk maar na elkaar. De witte tulpen zijn er al even en tonen dat ze over hun hoogtepunt heen zijn.

Nu komen de paarsrode bloemen. Ze zijn wat kleiner en lager. Dat maakt het aanzicht van de bakken alleen maar leuker. Er is nog een derde soort, nu nog in de knop. Ik weet niet meer welke tulpen dat waren. Ik wacht gespannen af wat het gaat worden. In ieder geval vind ik het een bijzonder geslaagde impulsaankoop geweest.

De bollen moeten uitgegraven worden en dan een tijd drogen. Dat doe ik op dit moment al met de bollen die ik in bakjes en kistjes cadeau heb gekregen in het afgelopen voorjaar. In het najaar gaan de mininarcissen de grond tussen de Pulmonaria. De combinatie paars-roze en geel staat prachtig in de lentetuin.

Voor de rest van de bollen heb ik een ander plan. Aan de overkant van de straat heeft iemand bollen tussen de groene (wat saaie) struiken gezet. Het staat heel feestelijk en lentig. Ik heb nog een paar bollen die niet in mijn tuin passen. Die wil ik in het najaar tussen de struiken voor mijn huis zetten. Misschien komen anderen dan ook op het idee om zoiets te doen.  

Na de tulpen komen er eenjarigen in de grote bakken. Ik heb uit de Loirestreek zaden meegenomen van prachtige witte Tagetes. Ze stonden in een prachtige tuin in antieke vazen. Dat ga ik niet nadoen. Het contrast met de donkere bak lijkt me prachtig. Afgelopen weekend heb ik de Tagetes voorgezaaid. Ik hoop dat er voldoende zaden uit komen om de bakken mee te vullen. Het is nog even afwachten of de zaden goed zijn, voldoende kiemkracht hebben en de winter goed zijn doorgekomen. De lupinezaden, ook uit een tuin aan de Loire, zijn niet aangeslagen. Dat is mijn eigen fout: ze moeten een tijdje in de vriezer. Dat herinnerde ik me pas toen het al te laat was. Helaas!

De tulpenbollen kunnen in de herfst, als ze op krachten zijn gekomen, weer in de bakken. En nu weet ik waar ik naar uitkijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...