maandag 15 april 2013

Opladen

Vorige week las ik in de krant dat dertigers steeds vaker last krijgen van een burn-out. Ze zijn minder bestand tegen de drukte op het werk dan veel ouderen. Dat heeft, volgens het artikel, niet te maken met de belastbaarheid van de dertigers. Ze hebben dezelfde belastbaarheid als ouderen, maar het leven vraagt veel meer van hen. Dertigers hebben vaak een gezin en de eisen aan opvoeding zijn hoog. Er is waarschijnlijk ook een groep met zorgtaken voor ouders of andere mensen. Daarnaast is er nog veel dat moet. Je moet een spannend leven hebben; stralend op facebook staan, zeg maar. Zo'n hoog streefniveau houdt niemand lang vol.

Jaren geleden las ik het boek Timeshifting van Stephan Rechtschaffen. Hij stelt dat het geen probleem is om hard te werken, als je tussentijds maar genoeg ontspant. Zijn voorbeelden zijn eenvoudig. Je kunt bijvoorbeeld direkt de telefoon opnemen als-ie gaat. Je kunt ook even rustig wachten in innerlijk de overgang maken van waar je mee bezig was naar een gesprek met iemand aan de telefoon. Thich Nhat Hanh raadt hetzelfde aan. Beschouw de telefoon net als de bel: even rustig ademhalen en dan met aandacht de telefoon beantwoorden. Daarmee haal je op iets kleins de snelheid uit de dag. Zulke voorbeelden zijn er genoeg. Rustig even je handen wassen. Met aandacht een paar slokken thee drinken of een lunchwandeling maken
.
De afgelopen weken is het erg druk geweest. Ik had een feest georganiseerd op mijn werk. Dat betekende lange dagen en werken in het weekend. Het feest is achter de rug. Het was erg leuk. Dat maakt het alle inspanning wel waard.

De drukte van de voorbereiding van zo'n feest is te groot om te ondervangen met kleine momenten van rust. Ik moet dan iets meer tijd nemen om te ontspannen, anders gaat mijn concentratie achteruit. Tijdens een meditatiedag een tijdje geleden noemde de spreker het; waar word je door gevoed. Het is goed om dat soort dingen te weten na een drukke periode echt goed te herstellen. Ieder heeft eigen dingen die helpen om te ontspannen. Een vriendin van mij gaat dan naar een sauna of kiest voor een massage, mijn zus gaat graag naar het strand en een vriend van mij luistert een tijd naar harde rockmuziek.

Ik herstel graag in een cafe. Ik had een donderdagmiddag vrij genomen en besloot te gaan lunchen. Ik bracht mijn fiets bij de fietsenmaker voor onderhoud en ging naar een mooi cafe in de buurt. Een lekker warm broodje mozzarella en een glaasje wijn, een schrift voor aantekeningen en een boek of een stapel tijdschriften, dat is wat ik nodig heb. Na anderhalf uur kom ik als een ander mens het cafe weer uit. Dit weekend heb ik het herhaald in Amsterdam op een terras. De zon scheen, ik had een wit wijntje en wat broodjes met houmous. Ik las Koninkrijk van sloppen van Auke van der Woud en naast mij hadden mensen een gesprek over de nieuwe liefde van de een en het nieuwe bedrijf van de ander. Reuze genoeglijk allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...