dinsdag 23 april 2013

Franse vrouwen

Een tijdje geleden las ik in een tijdschrift iets over een boek van M. Guiliano; Waarom Franse vrouwen niet dik worden. Dat maakte me direct nieuwsgierig. Dus bestelde ik het boek bij de bibliotheek.

Dat is iets waar ik toch echt even de loftrompet over moet steken. De bibliotheken in de provincie Groningen hebben alle catalogi samen gevoegd. Daardoor is het nu mogelijk om uit alle bibliotheken te lenen. Je voert een reservering in op de site www.mijneigenbibliotheek.nl en het boek wordt naar de bibliotheek van je keuze gestuurd. Als het boek er is, krijg je een mailbericht. Ik vind het ideaal, deze service!

Dan het boek. Franse vrouwen eten vaak maaltijden van drie gangen. Ze eten altijd een ontbijt. Ze drinken iedere dag wijn of champagne en ze worden niet dik. Het klinkt mij tamelijk ideaal in de oren. Als ik de schrijfster goed begrepen heb, is daar een duidelijke verklaring voor. Franse vrouwen eten regelmatig, en vaak meer gangen per maaltijd, maar kleine porties. Ze drinken veel water en een beetje wijn en ze genieten er geweldig van. Ze eten ook alleen maar goede ingredienten. Eten wordt dus een feest, niet het beladen ik-moet-eigenlijk-minder dat volgens Guiliano in veel andere landen bij eten hoort. Ze vergelijkt het vooral met Amerika, waar ze veel komt.

Maaltijden van drie gangen duren vaak wel even. Onze maag heeft ongeveer 20 minuten nodig om een 'voldaan-signaal'  af te geven. Gemiddeld eten mensen 8 minuten. Dan blijf je kennelijk met een onvervuld gevoel zitten. En dan gaan mensen meer eten. Tenslotte: Franse vrouwen eten met aandacht. De tafel is mooi gedekt, de televisie blijft uit en er is geen boek of tijdschrift of krant te bekennen. Alleen het eten, alleen de smaak en vaak het gezelschap.

En dan is er nog dit: Franse vrouwen sporten niet, maar bewegen gedurende de dag. Ze maken een wandeling of nemen de trap. Goed idee voor iemand die niet van sporten houdt en zeker niet van de sportschool. Een paar eenvoudige maatregelen zouden genoeg zijn voor voldoende lichaamsbeweging. Ideaal!

Het boek spreekt me aan. Ik vind het belangrijk om een gezond gewicht te houden, maar lijnen vind ik vervelend en eigenlijk ook onzin. Het is een tijdelijke oplossing. Ik ben dol op lekker eten en ik houd van stijlvol gedekte tafels. Het lijkt me wel leuk om de komende tijd eens te eten als een Française  Goed leven en goed eten horen bij elkaar voor mij. Goed leven en gezond zijn ook. Als dat dan ook nog eens stijlvol kan, ben ik helemaal tevreden.

Gisteren ben ik begonnen. Ik liep van mijn kantoor eerst naar de supermarkt en daarna naar de auto. Thuisgekomen zette de auto op een parkeerplaats verderop, zodat ik een wandelingetje had naar huis. Toen ik uit de auto stapte, rook ik meteen de geur van een bbq. Bij de vijver zat een groepje studenten met een mini-bbq wat vlees te roosteren. Verderop zaten twee meiden tegen een boom te lezen en aan de waterkant zaten vissers. Een heerlijk stadse aanblik. Ik dacht: 'Het is nu officieel, de lente is begonnen.'

Als voorgerecht at ik vanavond een kommetje wortelsoep met toast van speltbrood. Daarna bakte ik twee kleine aardappels en kookte ik 100 gram spitskool met wat zout en peper sajaroom en karwijzaad. Mijn toetje bestond uit vier stukjes stoofpeer uit mijn voorraad met wat opgeklopt eiwit in plaats van room. Het eigeel wil ik gebruiken voor mijn favoriete toetje: warme appel met vanillesaus. Daarbij had ik een lekker glaasje witte wijn en een glas water. De tafel was gedekt en ik had mooie muziek op staan.


Ik zat echt vol. Ik heb de helft van de toast laten staan en een deel van de kool. Die zal ik binnenkort hergebruiken. Ik denk dat ik vandaag pasta bij maak en een kaassaus. Dan heb ik meteen mijn diner bedacht:
- toast met olijventapenade en wat mozzarella
- pasta met spitskool en kaassaus
- warme appel met vanillesaus

Ik zal niet iedere dag tijd hebben om zo te eten. Als ik 's avonds weer weg moet, is het misschien handig om het wat minder uitgebreid aan te pakken. Maar ik vind het bijzonder feestelijk zo midden in de week.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...