donderdag 25 april 2013

De spanning van (voor)zaaien

Ik kreeg de tip van iemand om het voorzaaien van planten in eierdoppen. Als de eerste groei er is, kun je de schaal breken maar het plantje met de schaal verpotten. Ik wilde het wel proberen omdat mijn tuin kleigrond is. Dat is een grondsoort die kalk nodig heeft. Het is dus niet alleen een handig potje, maar ook een aanvulling voor mijn tuin. 
Het werkt niet helemaal zoals ik gehoopt had. Ik had een gaatje in de schaal moeten prikken om te zorgen dat extra water weg kan. Een paar zaden zijn gaan schimmelen. Ik rekende er op dat ik de poging zou moeten opgeven, iets nieuws zou moeten zaaien of naar het tuincentrum zou moeten voor planten die door anderen zijn gezaaid. Gelukkig ontdekte ik vanmorgen dat er in ieder geval drie zaden zijn uitgelopen. Een pompoen, een squash en een courgette. 

Ik heb nog andere zaden gezaaid: Oostindische kers, Lupine, Kattesnor en Stokrozen. Er is nu nog niks te zien en ik ben ongeduldig en ook hier weer bezorgd. De zaden heb ik zelf geoogst. Ik hoop dat ik ze goed bewaard heb. De Kattesnor en de Lupine zijn wit, de Stokrozen wit met een rood hart en de Oostindische kers is heel donkerrood. Als dit aanslaat, ben ik een eindje op weg naar het omvormen van mijn tuin van multicolor van mijn voorgangster naar een mooie combinatie van rood, wit en abrikooskleur. Ik vind het heerlijk spannend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...