donderdag 21 maart 2013

Stomen

Een tijdje geleden werd ik wakker met steken bij mijn rechteroor. Omdat ik dat nog nooit had gehad, heb ik een bezoekje gebracht aan de huisarts. Ik kwam terecht bij de nurse-practitioner, die me vertelde dat ik vocht achter mijn trommelvliezen heb. Ik heb vaak ontstoken gezichtsholtes en gezwollen lymfeklieren. Kennelijk kon het vocht daardoor niet goed weg. Ze schreef me voor dat ik een week neusdruppels moest gebruiken. Nou vind ik dat niks: het is behoorlijk scherp en pijnlijk. Daarom kreeg ik kinderneusdruppels, die zijn maar half zo scherp.

Het sprayen hielp even, maar als snel had ik weer last van steken bij mijn oren. Dit keer had ik ook weer pijn in mijn gezichtsholtes. Dus: terug naar de dokter. Zij adviseerde me om zwaardere neusspray te gebruiken: met een heel klein beetje prednison. Als dat niet zou werken, moest ik een operatie aan mijn neus overwegen. Ik ken diverse mensen die zo'n operatie hebben gehad en de uitkomsten zijn, op z'n zachtst gezegd, matig. Daar had ik dus beslist geen zin in.

Een van de leden van mijn Sangha vertelde dat zij ooit een mengsel had van etherische oliën waarmee zij stoomde als haar holtes vol zaten. Zij had er veel baat bij gehad. Toen het flesje leeg was, heeft ze het zelf nagemaakt. Ze mailde me de samenstelling:
- 2 delen pepermunt
- 1 deel anijs
- 2 delen venkel
- 2 delen eucalyptus
- 3 delen melisse

Met dat lijstje ging ik op zoek. Eucalyptus had ik nog in voorraad, de andere oliën niet. In de winkel vond ik pepermunt, anijs en venkel, maar geen melisse. Ik was er al voor gewaarschuwd dat dat moeilijk te vinden was. Nu kreeg ik te horen dat het erg  duur is om te maken, dus ook duur om te kopen, dus verkoopt het slecht en dus is het uit de handel genomen. Wel wonderlijk. Melisse is toch niet echt een zeldzame plant. Het mengsel schijnt ook goed te werken zonder melisse. Ik kocht overigens Japanse pepermunt. Die heeft een heerlijk zachte geur, die eerder doet denken aan die zachte pepermuntkussentjes dan aan Wilhelminapepermunt. Met 40 druppels pepermunt, venkel en eucalyptus en 20 druppels anijs was het flesje vol. Ik heb flink geschud met het flesje, dus nu moet het goed zijn.

Het wordt hopelijk snel lente. Dan is het risico op verkoudheid en andere narigheid wat kleiner. Ik ga toch de komende tijd stomen met dit middeltje. De ontsteking is nog steeds niet weg en volgens mij zit het vocht ook nog steeds achter mijn trommelvliezen. Eens kijken of ik het met natuurlijker middelen kan verhelpen. In ieder geval ruikt het mengsel heerlijk, dat maakt het stomen vast heel prettig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...