vrijdag 1 maart 2013

Snelle recepten voor een drukke week (2)

Snelle soto
Soto is een Indonesische soep. De meeste recepten zijn voor soto ajam (kippensoep dus). Ik maak een groentesoep  Je kunt hem zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, courgette, sperziebonen, bosui, champignons, paprika, prei, allerlei soorten groenten passen er bij. Als het snel moet, houd ik het eenvoudig. Ik kook 75 tot 100 cl water in de waterkoker. Ondertussen snipper ik een uitje dat ik in hete olie bak. Dan voeg ik het hete water en een bouillonblokje toe. Normaal gebruik je een bouillonblokje per halve liter water. Hier neem ik meer water omdat de sotomix ook smaak aan de soep geeft. Vervolgens snij ik veel spitskool, die ik in de pan doe. De soep moet dan een paar minuutjes koken. In die tijd was ik de taugé  De gewassen taugé gaat bij de soep met een goede eetlepel boemboe voor soto of een andere boemboe. Het hangt er van af wat ik in huis heb. Meestal is het boemboe voor sambal goreng boontjes. Het maakt voor mij niet zoveel uit, als het maar lekker pittig wordt. Ik laat de soep koken tot de taugé wat zachter is. Even iets laten afkoelen, en dan aan tafel. Je kunt nog een ei koken en er overheen snipperen als je de soep wat steviger wilt maken.

Snelle roerbak
Een spitskool is vaak te groot voor een persoon. Daarom heb ik dit als het andere snelle gerecht voor de spitskool die ik in huis heb. Ik snipper een uitje en bak het uit met wat knoflook. Daarna voeg ik klein gesneden spitskool toe. Als het bovenste stuk al van de kool is, is het heel makkelijk om het klein te snijden omdat de kool steviger is. Als de kool door het roerbakken wat zachter is volgt kokosmelk, currypasta, gemberpoeder en wat citroengras uit een potje. (Als ik tijd heb, maak ik dit met verse ingrediënten  niets ruikt zo lekker als verse gember) Dat laat ik pruttelen. Ik doe twee kleine naanbroodjes in de broodrooster. Ideaal zijn ze, die kleintjes. Ze moeten eigenlijk in de oven, maar dat duurt me te lang. Bovendien vind ik het niet verantwoord om zoveel stroom te gebruiken tot de over warm is voor maar twee broodjes. De broodrooster is prima als alternatief. Ik schep de curry in een diep bord en neem er de broodjes bij. Prima maaltijd. 

Snelle pasta
Pasta moet vaak wat langer koken. Om dat toch snel te kunnen eten, heb ik een oplossing gevonden. Ik kook de groente en de pasta tegelijk. Het is heel eenvoudig. Ik kook water in de waterkoker. In de tussentijd snipper ik een uitje. Als het water kookt, giet ik het over in een pan. Daar breng ik het opnieuw aan de kook (door het contact met het ijzer van de pan koelt het water altijd iets af). Als het water weer kookt, doe ik er pasta en diepvriesdoperwten bij en moet het water opnieuw aan de kook gebracht worden. Ondertussen verhit ik olie in de koekenpan en bak het uitje met wat knoflook, gedroogde oregano en tijm  Als de pasta met de doperwten een tijdje gekookt hebben, zet ik het gas onder de pan uit en de kookwekker op ongeveer 10 minuten. Dat is voldoende om alles gaar te krijgen. Bij het uitje doe ik gedroogde tomaten in olie. De snelste manier om die in kleine stukjes te krijgen is met de schaar, gewoon boven de pan. De tomatenolie geeft een heerlijke smaak aan de saus. Verder gaat er nog een scheut sojaroom en een theelepel pesto bij. Als dat goed pruttelt, doe ik ook daar het gas uit. Ik hoef alleen nog maar wat kaas te raspen en pijnboompitjes te roosteren. Als de keukenwekker gaat, giet ik de pasta en doperwten af en doe ik ze bij de saus. Ik warm alles samen op en roer de kaas erdoor en strooi de pijnboompitjes er over.

Snelle bonen
Ik hou van scherp eten. Zeker als ik druk ben. Ik snipper een uitje met een teentje knoflook en doe daar vegetarisch gehakt bij. Daarna voeg ik wat gemalen koriander, wat chilipoeder, oregano, zout, peper en een beetje suiker toe. Als dat lekker pruttelt, doe ik er schepje bloem doorheen. De bloem moet even garen en dan volgt een half blikje tomatenstukjes en een potje rode nierbonen toe en laat dat flink warm worden. Dan leg ik een wrap op de bonen om deze lekker warm te laten worden. De bonen gaan op mijn bord met geraspte kaas en de wrap eet ik in stukjes bij de bonen


Dit is de tweede serie snelle recepten. De eerste serie vind je hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...