maandag 18 maart 2013

Aandachtig eten

Het gebeurt me regelmatig dat ik op mijn werk snel even tussendoor een hapje eet. Niet echt de tijd neem voor mijn lunch. Gezond is het niet. Daarom heb ik besloten dat ik aandachtiger wil eten. Op de site van de Stichting Leven in Aandacht staat een overdenking die voor het eten gelezen kan worden:
  • Dit voedsel is een geschenk van de hemel, de aarde, talloze levende wezens en veel hard en liefdevol werk
  • Laten we eten in aandacht en dankbaarheid om zo het waard te zijn dit voedsel te ontvangen
  • Mogen we onze onheilzame mentale formaties herkennen en transformeren, speciaal onze hebzucht
  • Laten we alleen dat voedsel tot ons nemen dat ons werkelijk voedt en ons gezond houdt
  • We nemen dit voedsel aan om ons broeder- en zusterschap te voeden, onze Sangha te bouwen en ons ideaal te voeden om alle levende wezens te helpen.
Het bevalt me goed om deze tekst (die ik achterin mijn agenda heb geschreven) te lezen voordat ik ga eten. En het maakt me nog meer bewust van het belang van gezond eten. De laatste overdenking past niet zo als je alleen eet, zo lijkt het. Toch gebruik ik hem om me verbonden te voelen met mijn Sangha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...