zaterdag 2 februari 2013

Winterdiner 2

Onlangs had ik een goede vriend op bezoek. Ik besloot een nieuw winterdiner te maken. Dit keer was het een combinatie van wintergroenten en voorraad. Dat past precies in het cottageleven: in de winter eet je nu eenmaal uit de voorraad die je in de zomer hebt opgebouwd. Deze zomer had ik niet zoveel gemaakt, omdat ik druk was met mijn verhuizing en verbouwing. Toch had ik wel een paar potjes: ik kan het inmaken eigenlijk niet laten. Ik maakte het eten vrijdag al klaar, omdat ik zaterdag mijn vrijwilligerswerk deed in de winkel.
Het was nog koud buiten. Mijn huis uit de jaren dertig is nog niet helemaal geïsoleerd  Dat staat allemaal op de wensenlijst van dit jaar. Nu het nog niet zover is, is het niet altijd makkelijk warm te krijgen in huis. We besloten een halve picknick te doen bij de gaskachel. Het was reuze gezellig.

We begonnen met een pastinaaksoep, volgens mijn gebruikelijke recept., veel pastinaak koken in bouillon en dan de staafmixer er in. Daarbij serveerde ik kleine broodjes met boerenkoolpesto. Dat vind ik toch zo lekker! Ik gebruikte het laatste stuk van de struik die ik had gekocht bij de Ommerlandermarkt. We dronken er biertjes bij: hij een La Trappe dubbel en ik een Hertog Jan bock.

Het hoofdgerecht was een stoofschotel van rode kool met een puree van aardappel, knolselderij en peterseliewortel. Voor de stoofschotel snipperde ik een rode ui en bakte ik de snippers in zonnebloemolie. Daarna voegde ik de fijngesneden rode kool toe. Die roerbakte ik een tijdje mee. Er kwam zoveel water bij, dat de rode kool net onder stond. De  extra smaak kwam van een blokje groentebouillon, een handje rozijnen, laurierblad en kruidnagel.
Als je de kruidnagel niet wilt verliezen in de kool, (het is zo vervelend als iemand dat tussen zijn tanden krijgt) kun je ze in het blad van de laurier steken. Je moet dan wel zo dicht mogelijk bij de middennerf prikken, anders scheurt het blad. Mijn laurierblaadjes zijn al wat oud. Ik aarzel of ik ze niet weg moet doen en weer nieuwe kopen. Maar ja, ze geuren nog redelijk. Ik wacht nog maar even af.

Als dessert had ik kersen in chianti uit de voorraad met wat ricotta in gedachten. Dit recept heb ik ooit uit een of ander glossy tijdschrift geknipt en in mijn boek geplakt. Uiteindelijk hebben we het niet gegeten. We zaten vol. Bier vult ook behoorlijk goed......

Er was ook nog rode kool over. Die heb ik opgewarmd tot kookpunt en toen in brandschone potten met klikdeksel gedaan. Ik ben benieuwd of deze vorm van inmaken goed werkt. Het zou handig zijn, want mijn koelkast is niet erg groot en een rode kool voor mij alleen is wel wat groot. In de gaten houden maar, want de pompoenpuree die ik een tijdje geleden maakte, heb ik moeten weggooien. Op de één of andere manier bleven de potten niet vacuüm. We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...