donderdag 21 februari 2013

Vogels voeren

Aan het begin van de winter kocht ik een aantal vetbollen en zakjes pinda's. In de kou van de afgelopen weken, zijn al deze hapjes voor de vogels wel op. Ik had nog een grote zak vogelvoer van vorig jaar. Die wilde ik niet in de tuin gooien. De zaden die niet opgegeten zijn, komen namelijk een jaar later uit en dat betekent weer dat ik veel meer onkruid heb.

Ik besloot dus zelf maar eens vetbollen te gaan maken. Na wat zoeken had ik plantaardig vet zonder zout gevonden en kon ik aan de slag. Eerlijk gezegd had ik verder geen idee hoe ik die bollen moest  maken. Ik smolt het vet en goot er wat zaden bij. Dat was geen goed idee. De zaden werden gebakken. Daarna deed ik zaden in een kopje en goot daar het vet overheen. Dat ging beter.

Ik ontdekte al snel dat je geduld moet hebben. Het vet lijkt wel gestold, maar blijft nog een lange tijd zacht. De eerste twee kopjes die ik leeghaalde gaven wat problemen. Wat bollen hadden moeten worden, werden kleine stukjes vet met zaden erin. Een paar dagen later was het beter: De bollen kwamen als geheel uit de kopjes. Ik had niet genoeg vet in één van de kopjes gegoten. Onder in het kopje lagen gewoon de losse zaadjes nog. 

Ik had nog wat netten van de vorige bolletjes en een netje van de sinaasappels. Precies goed om de nieuwe vetbollen in op te hangen. De misbaksels gingen met de losse zaadjes uit het kopje met te weinig vet in een bakje op de grond. En daarna was het afwachten of de vogels het wilden hebben. Gelukkig is dat zo. Voorlopig heb ik dus (als ik nog even een zak havermout koop) voldoende voedsel voor de vogels voor deze koude dagen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...