zaterdag 23 februari 2013

Kringloopwinst

Ik vind het ontzettend leuk om vrijwillig winkeljuf te zijn. Niet alleen omdat het gezellig is om in de winkel te staan of omdat de contacten met de klanten zo leuk zijn. Dat is absoluut waar, maar ik vind zelf ook mooie dingen.

Zo vond ik een boek voor een vriend die op vakantie gaat. Het kostte maar €2,50 Het was nog als nieuw, alsof niemand er in gelezen had. De kringloopwinkel had nog nooit zo'n mooie collectie binnen gekregen. Deze vriend leest graag boeken op de bonnefooi. Het kan een geweldige vondst of een geweldige tegenvaller zijn, hij laat zich graag verrassen. Ik doe dat liever voor €2,50 dan voor het tienvoudige dat je soms in de boekhandel betaalt. En als het boek hem niet aanstaat, kan hij het gewoon in het hotel achterlaten. Er komen daar genoeg Nederlanders. Daar zit vast wel iemand tussen die zin heeft om te lezen.
Ook voor mijn zus vond ik een cadeautje (voor €2,00): kaarsen en potpouri maken. In de kerstvakantie had zij van restjes kaarsvet nieuwe kaarsen gemaakt. Ik denk dat ze dit boekje wel leuk vindt ter inspiratie. Ik kan niet altijd op haar verjaardag komen, omdat zij op 200 kilometer afstand woont. Dit boekje kan makkelijk met de post mee. Zo heeft ze toch een cadeautje.

Op mijn bank, die gemaakt is van een oud Frans bed, ligt een grand foulard.  Ik had er al een aantal keren koffie en wijn overheen gegooid en de lap werd niet echt meer schoon. Eigenlijk kon het niet meer. Ik vond een andere in de winkel voor €6,95. Nieuw kost zo'n grand foulard al snel een paar tientjes. 

Een lieve vriendin heeft een paar mooie bloemenmokken in haar kast. Ze geniet er erg van om daar uit te drinken. Ze zijn niet allemaal meer even mooi (kleine stukjes er af enzo), maar ze vindt het te duur om ze te vervangen. Nu vond ik een mok met mooie bloemen voor €1,00. De volgende keer als ik bij haar langs ga, kan ik de mok cadeau doen. 

En dan kan ik mijn huishouding aanvullen met dingen die ik nog niet heb, zoals portglaasjes. Ik kocht ze voor €0,25 per stuk. Ik kocht ook een karaf met een bijpassend glas voor €0,75. Handig voor het glaasje water naast mijn bed. Tot nu toe gebruikte ik een waterflesje van plastic met een blauwe dop, maar dat is eigenlijk te lelijk. 

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Een bloesje van Esprit voor €4,50, twee kaarsenstandaards voor €1,75 en een CD van Mozarts La Clemenzia di Tito voor €3,00. Ik kocht voor €1,00 ook nog een LP (in een andere kringloopwinkel): Mozart door the Academy of St Martin in the Fields. Vrienden van mij hebben een platenspeler. Het lijkt me leuk om daar eens deze muziek te luisteren.
Het zijn allemaal kleine cadeautjes, voor mezelf en voor anderen.  Het is een sport, dat verzamelen van leuke, passende dingen voor niet al te veel geld. Ik vind het prettig om te weten dat dingen niet worden weggegooid als het niet nodig is en dat ik de mensen in mijn omgeving daar een plezier mee kan doen. Ik vermoed dat het een begin is van een lange lijst leuke, mooie en betaalbare aankopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...