dinsdag 5 februari 2013

Bloemen in de winter

Ik houd van bloemen in mijn huis. Het geeft een gevoel van weelde en vriendelijkheid. Een groot deel van het jaar kan ik mijn tuin in lopen om wat te plukken en daar  een boeketje van te maken. Soms krijg ik bloemen en daar geniet ik ook erg van. Zoals een paar maanden geleden, toen ik op mijn werk een bos bloemen kreeg van een klant die erg tevreden was.

Er is één nadeel: bloemen verleppen zo snel. Daarom heb ik een voorkeur voor bepaalde 'bloemstukken' die langer staan omdat ze nog moeten uitkomen nadat je ze gekocht hebt. Amaryllis bijvoorbeeld, staat heel lang. De knoppen gaan langzaam open en elk stadium is mooi. Als één van de bloemen is uitgebloeid, kun je die wegknippen omdat er nog andere bloemen zijn. En zo staat een bos heel lang en de bloemen zijn groot en weelderig.  

Bloemen die heel lang goed blijven en boeiend zijn om te volgen, zijn bollen. Ik kocht drie potten met een soort narcissen bij een tuincentrum. Ze waren afgeprijsd omdat ze wat scheef stonden. Maar, dacht ik, een bol is een bol en als het goed is, komen daar bloemen uit. Nu is mijn huis dus versierd met beginnende narcissen. Het is steeds weer spannend om te zien of er nieuwe knoppen zijn. In mijn zitkamer zette ik een schaal met de narcissen, gecombineerd met klimop en gedroogde hortensia en sedum uit een herfstboeket. Het staat heel gezellig. De bollen waren wel de zwaksten uit de potten die ik kocht. Er zit nu één knop in. Ik ben benieuwd en volg het met spanning.


De andere bollen staan in de keuken. Als er een bloem uitkomt, knip ik die af en zet 'm in een vaas met bloesemtakken. Als ik nu de eetkamer binnen kom, waar deze vaas staat, ruik ik de geur van de narcissen al. Een beetje lente in huis.

Bloesemtakken staan ook lang en horen voor mij bij de spannendste bloemen. Het is zo'n symbool van het nieuwe leven. Ik heb het ook met kastanjetakken, die mooie glimmende knoppen. Dit jaar heb ik die niet kunnen vinden, helaas, maar er zijn jaren geweest dat ik ze in huis had en langzaam de bladeren zag uitvouwen. Vaak moet je wel even wachten tot de bloesem uitkomt. Daarom zet ik de narcissen in de vaas bij de takken. Het staat heel lentig en daar gaat het me om nu de winter op zijn hoogtepunt is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...