vrijdag 4 januari 2013

Winterdiner

Een tijdje geleden had ik een diner met de dames van het huiskamertoneel. Ik besloot om er een diner van te maken met groenten van het seizoen en uit de regio.  

Ik begon met broodjes met boerenkoolpesto en boerenkooltapenade. De boerenkool kwam van de Ommelander markt. Ik kocht een grote struik voor € 0,75. Intussen heb ik er vier keer pesto van gemaakt en 1 keer tapenade. Er staat nog een deel van de struik ik een kom water op mijn terras. Het is een mooi gezicht en een handige manier om eten op voorraad te houden.
De pesto had ik al eerder gemaakt. Het is een recept van www.biobudget.nl. Ik heb er alleen kaas aan toegevoegd om het wat pittiger te maken. Ik gebruikte gekookte boerenkool (150 gram), gekonfijte knoflook (4 tenen), pecannoten (75 gram), oude kaas (naar smaak) en voegde olie toe om het geheel smeuïg te maken. De boerenkooltapenade zag ik op Youtube in een uitzending van River Cottage - Christmas (zie het filmpje onderaan de tekst). De tapenade werd gemaakt met een Italiaanse boerenkool, maar het kan goed met de Nederlandse. Ik heb overigens wel zaden van die Italiaanse kool (cabalo nero) besteld voor in mijn moestuin. Volgend jaar wil ik de tapenade maken met de 'echte' kool.

Knolselderijsoep met appel was de tweede gang. Ik haalde inspiratie voor deze soep uit een tijdschrift van Jamie Oliver. Het novembernummer van 2012 ging over kastanjes. Daar ben ik dol op en ik verzamel kastanjerecepten. Dit soeprecept is dus een extraatje in mijn zoektocht naar gerechten met kastanjes. Ik heb het iets simpeler gemaakt.
Ik bakte gesnipperde ui in olie en na een paar minuten voegde ik stukjes knolselderij (mijn laatste uit de Noordoostpolder) en appel toe. Na een paar minuten roerbakken goot ik er groentebouillon bij en dat liet ik een half uur pruttelen. Daarna ging de staafmixer in de soep om alles glad te maken. Er had crème fraîche door gemoeten, maar dat vond ik wat te vet. De volle smaak komt ook uit de selderij, als je er maar genoeg groente is. Het leukste van dit gerecht is, dat er gefrituurde salieblaadjes door gaan. Een klein laagje olie in een kleine koekenpan is genoeg. Daar gaan heel kort de blaadjes in, die daar heel knisperig van worden. Heerlijke knabbeltjes voor bij de soep.

Het hoofdgerecht van een pasta met paddenstoelen en pompoensaus. Daar is niet veel over te zeggen. Ik kookte pasta, bakte paddenstoelen met knoflook en maakte saus van pompoenpuree die ik eerder gemaakt had. Daar ging wat geraspte kaas overheen. Ik serveerde het met een veldsla met wat notendressing en geroosterde pijnboompitten. 

Voor het nagerecht was er een stoofpeer met blue stilton of slagroom. Ik had de peren heel gelaten en gekookt in een mengsel van rode wijn en water en wat kaneel. Ze waren erg mooi donkerrood geworden, een mooi contrast met de stilton of de room.

Het was leuk om te kijken of ik een mooi diner kon maken met groenten uit de streek. Eén van mijn gasten zei dat ze geen bezwaar had tegen vegetarisch eten, als het zo lekker was. Dat is, denk ik, een teken dat het goed is gelukt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...