maandag 21 januari 2013

Vogels tellen

Het was het weekend van de tuinvogeltelling. Ik heb maar eens meegedaan. Terwijl ik zat te lezen bij de kachel (De donkere kamer van Damokles moet een keer uit) keek is zo nu en dan de tuin in. Naast me lag een blokje met de namen van de vogels. Er waren meer vogels dan ik gedacht had en ze leken wel met vlagen te komen. Ik had gezorgd voor stukjes appel, havermout, pinda's en vetbollen. Dat maakte nog wel wat uit, denk ik, bij dit koude weer.

Je mag alleen een aantal vogels van één soort opgeven dat je in één keer tegelijk ziet. Anders zou je vogels dubbel kunnen tellen. Ik denk dat er sowieso vogels dubbel in de telling komen. Als mijn buren ook tellen, nemen die naar alle waarschijnlijkheid dezelfde vogels in hun telling op. Ze zullen er wel iets op bedacht hebben bij de Vogelbescherming.

Dit was mijn oogst:- Drie merels (twee vrouwtjes en één mannetje dat steeds werd weggejaagd)
- Twee houtduiven
- Vier heggemussen
- Eén roodborst
- Twee pimpelmezen
- Eén vink
- Eén groenling en
- Vier koolmezen

Het is eigenlijk heel leuk om naar de vogels in de tuin te kijken. Hoe ze scharrelen tussen de bladeren die ik in de borders heb gegooid. Hoe ze appel na appel leeg pikken. Hoe ze heen en weer schieten tussen de schutting en de pergola of hangen aan een bloemstengel die vervaarlijk doorbuigt. Een mooie afwisseling met de avonturen van Osewoudt en/of Dorbeck, die levendigheid in mijn tuin.

En dit is de uitslag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...