maandag 14 januari 2013

Cottagewinter

Afgelopen weekend maakte ik voor mijn lunch een kleine salade met een gekookt bietje dat ik nog in de koelkast had liggen. Daarvoor raspte ik het bietje en mengde het met wat zure room, mosterd en mierikswortel. Voor de laatste moest ik naar het schuurtje. Daar bewaar ik mijn groenten die ik in de Noordoostpolder kocht. De warmte heeft de groente niet echt goed gedaan. Een paar wortels zijn uitgelopen, de pastinaken zijn wat slap en één pompoen was gaan schimmelen.

Ik zal dus aan de slag moeten om te zorgen dat het niet bederft of al te erg gaat uitlopen. Gelukkig is het nu wat kouder. Vanavond maak ik pompoensoep en ik zal de komende tijd alleen nog uit de schuur eten. De warme winter heeft me dus dicht bij het cottageleven gebracht: eten wat er is en proberen te voorkomen dat er iets verloren gaat.

Het wordt rode koolschotel met een aardappel-pastinaakpuree, risotto met. regenboogwortel en ik ga de bieten tarte tatin van River Cottage uitproberen. Ik zal ook moeten zoeken naar recepten om de bieten te bewaren door  in te maken, want ik heb nog vrij veel. Ik kan nog wat inmaken in zoetzuur. In één van mijn boekjes over inmaken staat een recept. En dan is er nog borscht, Russische bietensoep. Onlangs vond ik ook een recept van wortels op zoetzuur. Een 18e eeuws Gronings gerecht. Volgens mij moet dat heel leuk zijn met de regenboogwortel. Hopelijk houd ik zo alles toch eetbaar en goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...