dinsdag 6 november 2012

Winterrauwkost

Vroeger was het heel normaal. De meeste mensen aten groenten van het seizoen, de groenten die voor handen waren en bewaarden wat ze konden bewaren. In de zomer was het aanbod rijk en werden de voorraden opgebouwd. In de herfst kwamen daar fruit, noten en bessen bij. De bonen werden gedroogd, de aardappels opgeslagen, groenten en fruit werden geweckt. In november kwam het varken op de ladder en werden de worsten gemaakt. In de winter werd dan de voorraad langzaam opgegeten. Bewaargroenten kwamen regelmatig op tafel: kool, wortelen, aardappels en gedroogde bonen. Aan het einde van de winter werd het kariger. Ik las eens dat het niet voor niets is dat de vasten van de Katholieke kerk al eeuwen aan het einde van de winter valt. Er was dan toch weinig meer te eten.

Het eten van seizoensgroenten is de laatste jaren weer populair geworden. We kunnen in de winter frambozen, bramen, peultjes, tomaten en alle andere dingen die we zouden willen, eten. Maar dat eten moet wel aangevoerd worden uit alle hoeken van de wereld. De vervuiling die dat vervoer met zich meebrengt, voelt voor mij niet goed. Daarom ben ik al een tijdje bezig met het verzamelen van gerechten met groenten die ik de winter verkrijgbaar zijn. Bewaargroenten dus. Het is vooral een uitdaging om te zorgen dat ik nog rauwkost eet. Dit is het resultaat tot nu toe:

Een klassieker in de wintersalades is de Waldorfsalade. Knolselderij, appel en walnoten. Knolselderij en appel raspen, mayo, peper, zout en de walnoten erdoor. Supersimpel/ Op deze salade is makkelijk te variëren  Pastinaak kan goed ik plaats van de selderij. Peterseliewortel ook. Deze groente is een tijd weggeweest, maar absoluut de moeite waard om te proberen. De smaak is heerlijk kruidig. Door de salade met peterseliewortel doe ik graag kleine stukjes gekookt ei. Dat is heel voedzaam en smaakt prima. De appel kan vervangen worden door rozijnen. Je kunt ze ook als extra aan de saladetoevoegen. De mayonaise vervang ik nogal eens door cottagecheese. Het is milder van smaak en veel minder vet.

Wortel, voorals winterwortel, is ook een goede rauwkostgroente. Ik combineer wortelrasp met gember en zonnebloemolie, of met rozijnen (een veelgegeten Marokkaans gerecht), of ik meng het met knoflook en olijfolie. Die laatste neem ik dan uit voorzorg maar niet mee naar mijn werk.

Een rauwkost, waar ik een beetje mee smokkel is die met bieten, mierikswortel en cottagecheese. De bieten kook ik namelijk eerst voordat ik ze rasp. Maar daarna eet ik ze wel als salade. Rauw is het dus niet helemaal meer. Jonge bieten schijn je rauw te kunnen eten. Met bieten die al een tijd bewaard zijn, lijkt me dat niet zo aantrekkelijk.

Eten wat het seizoen te bieden heeft ook het voordeel die groenten vaak heel betaalbaar zijn.

Van kool schijn je ook mooie salades te kunnen maken. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan. De smaak lijkt me zo stroef. Kool is wel een mooie bewaargroente. Ik heb er dus recepten van verzameld. Die komen later nog wel eens.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...