vrijdag 23 november 2012

Restjes

Een andere vraag die Milieucentraal deze week stelde, ging over voedsel. Het is een heel belangrijke vraag. We schijnen, alleen in Nederland al, voor een paar miljard aan voedsel weg te gooien. Bij mij verdwijnt er  soms ook het een en ander in de vuilnisbak. Er was bijvoorbeeld een heerlijk stoofpeertje achter in de koelkast terecht gekomen. Helaas was het gaan gisten. Soms ligt kaas te lang en wordt het zo hard dat ik er niks meer mee kan.

Wat het eerst bij mij opkomt is: wat je niet in huis haalt, hoef je ook niet weg te gooien. Ik koop toch wel regelmatig teveel groente. Het ziet er in de winkel altijd zo verlokkelijk uit maar het komt er op neer dat ik toch extra koolbladeren die vergeeld zijn, de buitenste bladeren van de witlof, verschrompelde teentjes knoflook of uien moet weggooien. De meeste dingen gaan dan op mijn composthoop, maar toch. Als je afpast aan je behoeften wat je koopt en kookt, is het niet nodig om dingen weg te gooien. Ik zelf koop een combinatie van groenten die snel bederven en bewaargroenten. De 'snelle groenten' gaan eerst op en later in de week eet ik de bewaargroenten.

Maar goed, als je dan toch restjes hebt, wat doe je dan? Een eeuw geleden was het aanbod van voedsel en goederen een stuk kleiner. Dat kon je terug zien in het gedrag van mensen. Iedereen, of in ieder geval bijna iedereen, was zuinig. Met kleding, met huisraad (de pannenlapper was er nog) en ook met voedsel. In de hogere kringen hielden veel vrouwen boekjes bij waarin ze aantekenden wat er gegeten zou je worden. Je ziet ze nog wel terug in archieven. Restjes werden altijd hergebruikt. Als op maandag bijvoorbeeld ossenstaart werd gegeten als hoofdgerecht, was er op dinsdag ossenstaartsoep vooraf. Nu eet ik niet iedere dag drie gangen, maar de houding van hergebruik is wel goed. Ik maak soms een salade met wat pasta die over is van de vorige dag en neem die mee naar mijn werk.

Verder was het heel gebruikelijk om schoteltjes en kroketjes te maken van restjes. En dat zouden we nog steeds kunnen doen. Bij de Olympische winterspelen waren in het Holland House bitterballen van hutspot te koop. Die kun je natuurlijk zelf maken. Je kunt aardappelkroketjes maken, maar ook risotto leent zich er goed voor. En hoeveel restjes worden niet heerlijk als je er kaas overheen strooit en het even in de over zet? Dus: restjes in de koelkast bewaren en later verwerken in een schotel of kroket, net als vroeger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...