zondag 18 november 2012

Groenten uit de 'buurt'

Via twitter kwam ik het bedrijf Bioromeo tegen: een samenwerking van biologische boeren uit de Noordoostpolder. De lijst met groenten in de webwinkel is indrukwekkend. Als je groenten eet van het seizoen en je haalt die ook uit de buurt, is dat het minst belastend voor het milieu. Daar streef ik dus naar. Nu woon ik niet in de Noordoostpolder. Normaal zou ik er dus niet kopen. Maar er was dit keer een uitzondering.

Dit weekend zou ik naar Almere gaan. Mijn zus woont daar met haar gezin. Mijn nichtje was jarig en zaterdag was haar feestje. Ik zou dus zaterdag door de Noordoostpolder komen. Dat was een mooie gelegenheid om biologische groenten te kopen bij deze winkel. Na een korte mailwisseling met Krispijn, die de bestellingen regelt, stuurde ik een lijst met mijn wensen en ging ik op pad.

Rijden door de Noordoostpolder is als rijden door de geschiedenis. Het is zo bijzonder om te zien dat alle boerderijen op dezelfde manier zijn gebouwd. Het voorhuis is overal een typisch jaren vijftig huis. De schuur heeft een voorgevel van beton, die er op afstand uit ziet als een vakwerkhuis, maar dan wel heel modern. Natuurlijk hebben bewoners in de afgelopen decennia aan de huizen verbouwd. Het is opvallend hoeveel schuren met latjes zijn betimmerd, zodat de originele vormen niet meer te zien zijn. Ik vind dat jammer. Het is een prachtig ontwerp.

Terwijl ik genietend door de polder rijd, doemt er een beeld voor me op dat ik nog nooit eerder gezien heb. Wel op oude films, maar niet in werkelijkheid. Mannen lopen naast elkaar in een rij door het land en kijken naar de grond. Ik weet niet wat ze doen, wat ze controleren, maar er gaat een enorme rust uit van het beeld.

Bij Bioromeo hebben ze de schuur gelaten zoals die was. Er staat nog een schuur naast, maar er is niets aan de buitenkant gedaan. Ik laad mijn autootje vol met pompoenen, mierikswortel, knoflook, pastinaken, regenboogwortelen, wilde en gewone bieten, een romanesco, sjalotten, witlof en wortelpeterselie. Ik verras mijn zus met de regenboogwortelen en een paar wilde bieten. Het is altijd leuk om nieuwe groenten te proeven. Mijn zus, haar man en zoon houden daar ook van. De twee dochters zijn wat kieskeuriger, maar daar groeien ze misschien nog overheen.

Inmiddels ben ik weer thuis. Een deel van de pastinaken is tot soep gekookt op de manier van mijn snelle soep en de rest van de groenten ligt in het donker in het schuurtje. De komende tijd kan ik vooruit met heerlijke, biologische, Nederlandse groenten.

De foto komt van de website Cultuurwijs.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...