maandag 5 november 2012

De eerste wensen voor 2013

In mijn blogje over het jubeljaar schreef ik over mijn voornemen om voor 2013 52 wensen te formuleren. Het is een leuke bezigheid. Mijn eerste verlangens hebben te maken met opruimen. Ik heb nog dingen liggen die ik al heel lang wil, waar ik al eens aan begonnen ben, maar ik heb het nooit afgemaakt. Daar zou ik in 2013 mee aan de slag willen. Hoe minder losse eindjes, hoe meer rust in mijn hoofd.

Het gaat om twee oude beloftes voor het schrijven van een tekst. De eerste is voor een historische vereniging in Siddeburen. Mijn vader heeft daar in de hongerwinter als negenjarig jongetje gezeten. Ik heb daar wat brieven van. Daar zou ik een stuk over schrijven voor het tijdschrift van de vereniging. Het ligt al een jaar of drie. Dat is jammer. Het tweede verhaal dat ik zou schrijven gaat over een bezoek van een Winschoter aan Kampen. Die belofte is van vorig jaar. Het wordt tijd dat ik die ook inlos.

Wens 1: Artikel schrijven voor de historische vereniging Bie 't Schild
Wens 2: Artikel voor het historisch jaarboek in Kampen

En nu het toch over schrijven gaat: ik zou het schrijven van dit blog vier seizoenen willen volhouden. Ik ben zelf erg benieuwd naar het beeld dat een jaar verhalen oproept.
Wens 3: Vier seizoenen lang dit blog schrijven

Het jaar komt in het teken te staan van rust en ontspanning, het is immers mijn jubeljaar. Daar heb ik een paar wensen voor intussen:
Wens 4: Ik heb het me gisteren voorgenomen: het vriendinnenetentje in november
Wens 5: Iedere dag de mindfull movements doen.
Wens 6: Op advies van C. een bezoek brengen aan de tuinen van Appeltern
Wens 7: Maandelijks een roman lezen (hier ben ik een paar maanden geleden mee begonnen, toen ik op vakantie was met mijn zus en haar gezin. Het is heerlijk)

Tenslotte zijn er dingen die ik al jaren wil doen. Steeds kom ik er niet aan toe. Dit jubeljaar lijkt me de uitgelezen aanleiding hiervoor:

Wens 8: Een bezoek brengen aan het Scheepvaartmuseum. Het is een prachtig pand, één van de oudsten van de stad. Het wordt tijd dat ik eens ga kijken. Een lieve vriendin woont er vlak bij: mooie gelegenheid om een kop koffie te drinken samen..
Wens 9: Meedoen met een retraiteweekend. Mijn lieve sanghaleden hebben dit allemaal al eens gedaan en vertellen me dat het heerlijk is. Ik heb in het verleden wel retraites gehouden in Maarssen bij priorij Emmaus, maar dat vulde ik altijd helemaal zelf in. Meditatieretraite is iets nieuws voor me. 

Het lijkt me een mooie start voor het nieuwe jaar: negen wensen benoemd, nog drieënveertig te gaan voor mijn complete grabbelton.

Geen opmerkingen: