dinsdag 20 november 2012

De droom van autarkie

Als de behoefte aan zelfvoorziening genetisch bepaald is, bezit ik het gen. Mijn ouders hadden, naast hun liefde voor de groentetuin, allebei hun dromen over zelfvoorzienend leven. Ik zie dat achteraf. Op het moment dat het gebeurde, lette ik er niet zo op.

Ik denk dat het een mengvorm was tussen verlangen naar of de noodzaak van zuinigheid en een soort autarkie. Mijn moeder maakte veel kleding zelf. Later had ze ook een breimachine. Mijn twee zussen hebben allebei dit gen, mijn nichtje ook.  Zij maken prachtige kleding. Ik heb er het geduld niet voor.Mijn moeder weckte groente en op dinsdag probeerde ze nieuwe recepten. Mijn vader was een aardappels-groente-vlees-man, en op dinsdag gaf hij een cursus in Utrecht. Wij vonden dat experimenteren leuk en hij had er zo geen last van. Het inmaken van groente en fruit is in mijn genen terecht gekomen. Nieuwe recepten probeer ik ook graag uit. Daarin ben ik niet de enige, we zijn allemaal dol op eten.

Mijn vader was een campeerder. Hij vond het heerlijk om onder de bomen bij het water te zitten. Hij viste ook graag, maar we aten de vis niet op. Althans dat herinner ik mij niet. Achteraf moet ik altijd glimlachen om het keteltje water dat hij op de bbq zette nadat we het vlees op hadden. Hij kookte het water voor de afwas. Hij wilde alle warmte van de kolen benutten. Hij genoot er echt van als hij het water kokend kreeg. Ik heb nog nooit water gekookt op een bbq, en volgens mij doen mijn broers en zussen dit ook niet. De les: alles benutten, is wel blijven hangen denk ik. 

Autarkie is natuurlijk een droom. Voor ons is dat niet meer haalbaar omdat er zoveel dingen in huis afhankelijk zijn van stroom of gas of digitale verbindingen. Maar met kleine dingen kan ik toch een beetje het autarkisch gevoel oproepen, dat gevoel van leven in een cottage. Op diverse blogs over consuminderen vind je allerlei dingen die je zelf kunt maken. Een paar heb ik geprobeerd.

Op de blog eenvoudigleven vond ik een recept voor wasmiddel van Savon de Marseille. Het is heel eenvoudig te maken, werkt uitstekend en het kost bijna niks. Je maakt 5 liter in één keer. Dat is nogal wat in mijn geval, met die paar wassen die ik doe. Ik las ergens anders (heb het webadres niet onthouden) dat je wat soda moet toevoegen. Dat is goed voor het schoon houden van de leidingen. Het leek me een goed idee, dus in mijn 'wasmiddel a la eenvoudigleven' zit een beetje soda. Het heeft even geduurd voordat ik een oplossing had voor de grote hoeveelheid wasmiddel: een container van autoruitenvloeistof. Dat koop je per 5 liter. Nu staat er dus een container vol wasmiddel in mijn kelderkast. Bij de wasmachine heb ik een kleine fles. 

Savon de Marseille is een zeer natuurlijke zeep. Het wasmiddel dat je ervan maakt bevat geen chemische rommel. Een blok zeep kostte me 4,95. Als ik het goed berekend heb, kan ik daar 25 liter wasmiddel van maken. Het kan dus, naast een vriendelijke, ook een goedkope manier van wassen zijn. Als je dat wilt...... Ik vind het leuk om mijn wasmiddel een bijzondere geur te geven: dus gebruik ik etherisch olie in de kleine fles. Op dit moment is de geur een combinatie van wilde rozen en thijm. Het is echt heerlijk om dan de schone, geurige was uit te hangen. 

Ruitenvloeistof kocht ik vroeger wel. Anders had ik de container niet gehad. Sinds een paar jaar maak ik het zelf van allesreiniger, spiritus en water. Gisteravond heb ik een nieuwe fles gemaakt. De ruiten van de auto hebben wel het een en ander nodig bij dit weer.  Ook dit 'recept' is heel eenvoudig: drie deciliter spiritus mengen met 1 deciliter allerreiniger en 6 deciliter water. De ramen worden er brandschoon van. In de zomer doe ik naar verhouding meer water in het mengsel, omdat er dan geen bevriezingsrisico is. Hoe minder chemische rommel ik gebruik, hoe beter.


De foto is afkomstig van de site polyvora.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...