zondag 21 oktober 2012

Thich Nhat Hanh

De eerste en derde zaterdag in de maand ga ik, als ik kan, naar de Sangha waar ik lid van ben. Een Sangha is een boeddhistische gemeenschap. We komen samen om te mediteren, om samen te oefenen. Ik kijk altijd uit naar deze ochtenden. Het is een feest om de anderen te zien en om te genieten van het samenzijn. Het is een warme groep mensen.

De sangha staat in de traditie van de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh. Hij is degene die koos voor geëngageerd boeddhisme. Toen hij jong was, was Vietnam in oorlog: eerst met de Fransen en later met de Amerikanen. De oorlog richtte een enorme schade aan. Thich Nhat Hanh wilde het klooster uit om mensen helpen en stichtte daarvoor de School of Youth for Social Service. Grote groepen jongeren volgden hem. Zij hielpen gewonden, bouwden afgebrande huizen weer op, gaven kinderen onderwijs, steunden dorpsgemeenschappen en deden dit alles vanuit geweldloosheid  en een streven naar vrede.
Zoals dit vaker gebeurt, werd de groep rond Thich Nhat Hanh gewantrouwd door beide strijdende partijen. Iedere partij dacht dat de groep betrokken was bij de vijand. Het heeft de mensen regelmatig in gevaar gebracht. Sommigen hebben het met de dood moeten bekopen.

Thich Nhat Hanh is één van de mensen die er in geslaagd is om in groot lijden mild te blijven en dit ook uit te dragen. Hij erkent zijn eigen lijden en dat van de ander. Hij heeft de bitterheid en de wrok gevoeld tegen de Franse en Amerikaanse soldaten. Maar hij zag tegelijkertijd dat het jonge jongens waren, die ook bang waren en liever teruggingen naar hun families. Zo kon hij liefdevol zijn naar zijn vijanden. Zijn milde, aandachtige en, respectvolle manier van leven spreekt me erg aan. In die mildheid zet hij zich in voor vrede en gelijkheid.

Zo wil ik zelf ook leven. Mild voor mezelf en anderen, aandachtig en respectvol in mijn contact met anderen en  de natuur. In de Sangha kan ik dit met mensen delen. Het is normaal om aandachtig naar elkaar te luisteren. We begrijpen van elkaar hoe moeilijk het kan zijn om jezelf los te laten. We kennen het gevoel van een meditatie die maar niet wil lukken omdat er teveel gedachten zijn. Juist daarom is het goed om samen te oefenen. Binnenkort vieren we een Dag van de Aandacht met de Sangha's in het Noorden. Ik zie er erg naar uit.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...