woensdag 31 oktober 2012

Dhamma Brothers

Youtube bevat een heel aantal mooie interviews met Thich Nhat Hanh. Ik kijk er graag naar om steun te vinden in zijn levenswijsheid. Onlangs zag ik een uitzending van Oprah Winfrey waarin zij een interview met hem had. Oprah heeft nu het netwerk OWN. De uitzending die ik zag was een zondagprogramma; Super soul sunday. Naast haar inteview met Thich Nhat Hanh was er ook een uitzending over de Dhamma Brothers: een groep gevangenen in een van de meest beveiligde gevangenissen in de Verenigde Staten. Er zitten mensen die drie levenslang hebben gekregen en dus schuldig zijn bevonden aan vreselijke misdaden. Zware jongens, dus.

De psycholoog in de gevangenis heeft een project opgezet waarbij de gevangenen een 10-daagse Vipassanatraining kregen. 10 Dagen mediteren onder begeleiding en in afzondering van anderen in de gevangenis. De verandering bij deze mannen was enorm. Er is een tijd lang tegenwerking van buiten de gevangenis, maar uiteindelijk krijgt de meditatie voet aan de grond. En de uitwerking is onverwacht positief en duurzaam. Ik wil de uitzending graag delen, omdat het zo mooi is om zoveel eerlijkheid en de kracht van meditatie te zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...